Henry Keizer, bedankt!

Ermelo, 18 mei ’17 – Henry Keizer heeft vandaag zijn VVD-voorzitterschap beëindigd. Daarmee betoont de liberaal als bestuurder wijsheid. Hij heeft zijn knopen geteld. Als na onderzoek zou blijken, dat hij met zijn zakelijk handelen in juridische zin geen enkele regel heeft overtreden, zijn gelijk zal hij nooit krijgen. Want, het is de ethiek die beslist over de VVD-voorzitter. Dit domein kent weinig regels en vele opvattingen.

Op de Ledenvergadering van de VVD Regio Oost in Ede hebben we over de kwestie gediscussieerd.  Wat met zijn herbenoeming op het VVD congres komend weekend op het Nationaal Sportcentrum Papendal? De mededeling dat het onderwerp van de agenda is gehaald, stelde me deels gerust. Deels, omdat de kwestie aan de VVD blijft kleven, zolang zijn herbenoeming in de lucht blijft hangen. Elke uitkomst van de VVD onderzoekscommissie maakt de kwestie alleen maar groter. Is de uitkomst in het voordeel van Henry Keizer, dan wordt de onafhankelijkheid en betrouwbaarheid van de onderzoekscommissie ter discussie gesteld. En als de uitkomst in het nadeel van Henry Keizer valt, dan rest hem een eerloze aftocht. En dat heeft Henry Keizer als VVD-voorzitter allerminst verdiend.

Mijn persoonlijke observaties van de VVD-voorzitter zijn functioneel: tijdens VVD bijeenkomsten en ledenvergaderingen. Daar toonde Henry Keizer volleerd te zijn in het leiden ervan. Altijd opgewekt, helder in spraak, perfecte timing, rustig, gefocust op de doelen van de bijeenkomst, volop ruimte gevend voor debat, gelardeerd met veel humor. Henry Keizer kan precies die sfeer scheppen waar liberalen om bekend staan. Ook in zijn schrijvende boodschappen in Liber toonde hij zijn leidinggevende vaardigheden. Vanuit de Hoofdbestuurskring vernam ik dat hij ook daar een teambuilder was, prettig om mee samen te werken, iemand die als vrijwilliger zich tomeloos inzette voor de VVD.

Daarom hoop ik Henry Keizer komend weekend op Papendal weer te ontmoeten. Helaas niet meer als voorzitter, wel als overtuigd liberaal. Ik wil hem wederom de hand drukken en zeggen: Henry Keizer, bedankt. Bedankt voor wat je de afgelopen jaren hebt gedaan voor de partij. Bedankt dat je deze week het wijze besluit nam je herbenoeming niet te aanvaarden.

Hans van Zetten

Teamleider VVD Ermelo