Monique van den Broek terug in gemeenteraad Ermelo

Ermelo, 7 april 2016 – Monique van den Broek (VVD) wordt donderdagavond 14 april beëdigd tot gemeenteraadslid van Ermelo. Ze gaat de VVD vacature vervullen die door het vertrek van haar partijgenoot Rijk Hammer is ontstaan. Daarmee komt de VVD fractie weer op de sterkte van twee raadsleden, twee vrouwen: Desiree Meijsen en Monique van den Broek. Historisch uniek voor Ermelo.

Monique van den Broek (meisjesnaam Van Rijswijk) is getrouwd met Bas en is geen onbekende in de gemeenteraad. Ze heeft in het recente verleden al zes jaren praktijkervaring opgedaan.

Wanneer was dat en hoe ben je ertoe gekomen?

Ik heb eerst tijdens fractievergaderingen gekeken of de politiek iets voor mij was. Op verjaardagen en feestjes weet iedereen het beter. Dat heeft mij nieuwsgierig gemaakt. Als we er dan iets van vinden, dan moeten we ons daar ook hard voor maken binnen de gemeente waarin we wonen. Vervolgens ben ik in de Gemeenteraad gekomen in 2008. Dat was toen Peter Meijer als wethouder stopte en Esther Verhagen wethoudster werd. De raadsperiode daarna – van 2010 tot 2014 – heb ik ook in de Gemeenteraad gezeten met als portefeuille verkeer.”

Waarom vermeed je in 2014 een verkiesbare plaats op de VVD kandidatenlijst?

“In 2012 was ik ZZP’er geworden en wilde meer tijd gaan besteden aan mijn zakelijke activiteiten, maar wel in harmonie met het gezin. Daarom heb ik in 2014 er bewust voor gekozen om niet direct een verkiesbare plek te ambiëren.”

Monique van den Broek

Wat heeft je ertoe gebracht om toch weer toe te treden tot de gemeenteraad?

“De lokale politiek is altijd blijven trekken en ik heb mij vorig jaar ook direct beschikbaar gesteld nadat Hugo Weidema en Danielle Terpstra hadden aangegeven niet verder te willen in een VVD fractie met raadslid Desiree Meijsen. Ook de moeizame situatie daarna zonder effectieve samenwerking binnen de VVD-fractie vond ik erg vervelend voor alle VVD-stemmers in Ermelo, voor Desiree Meijsen, en voor de gemeenteraad van Ermelo. Gelet op mijn lage positie op de kandidatenlijst, hadden anderen voorrang in de procedure. Daarom heeft mijn benoeming meer tijd gevraagd dan gebruikelijk is. “

Als raadslid vorm je samen met Desiree Meijsen de VVD-fractie. Welke verwachtingen heb je omtrent jullie samenwerking?

“Respect is wat mij betreft het sleutelwoord. We zijn twee individuen en zullen niet altijd dezelfde mening hebben. Dat hoeft ook niet. Zolang je elkaar maar met respect behandelt en elkaar de ruimte geeft. Ik verwacht dat wij op die basis een goede en duurzame samenwerking tegemoet kunnen gaan. Sinds december ben ik al actief als fractievertegenwoordiger. Van meet af werken we effectief samen. Nu ik als raadslid toetreed heeft de VVD weer een complete en stabiele fractie, die zich hard maakt voor de politieke standpunten van de VVD in Ermelo.”

Hoe wordt de portefeuilleverdeling binnen de fractie?

“De verdeling is als volgt: Desiree Meijsen is fractievoorzitter en is woordvoerder voor de portefeuilles Bestuur & Middelen en Samenleving & Maatschappij. Ik neem als woordvoerder de portefeuille Infrastructuur & Ruimte voor mijn rekening. Verder overleggen we samen intensief over alle onderwerpen die een standpunt van ons vragen. Er zijn ook VVD-partijleden die graag met ons meedenken.“

Deze raadsperiode duurt nog 2 jaren. In maart 2018 zijn de volgende verkiezingen. De VVD zit momenteel in de oppositie.

Blijf je als volksvertegenwoordiger beschikbaar, ook na deze raadsperiode?

“In principe blijf ik beschikbaar als volksvertegenwoordiger, ook na deze raadsperiode. Kennis, ervaring, betrokkenheid en motivatie vormen het fundament onder de volksvertegenwoordiging. Ik ben geen waarzegger. Henk van Bruggen moest zich vorig jaar om gezondheidsredenen plotseling noodgedwongen terugtrekken. Maar bij leven en welzijn blijf ik beschikbaar als raadslid voor de VVD.”

Wat zijn actueel belangrijkste politieke onderwerpen voor de VVD fractie?

“Kort en bondig: Vernieuwing van Calluna tot een duurzaam en multifunctioneel sportcentrum.

Huisvesting voor jongeren. Voorzieningen voor ouderen om in de eigen wijk te kunnen blijven wonen. Effectief bestuur tegen de laagst haalbare kosten. Belastingen dus laag houden.”

Hoe kunnen inwoners bij raadslid Monique van den Broek terecht voor vragen en suggesties?

“Per email m.vandenbroek@ermelo.nl, per telefoon 06-45056116 of aanspreken op straat. Maar ook via de website VVD Ermelo kun je contact leggen met de VVD-fractie of het VVD-bestuur.”