Sportvisie 2016-2020

In de Raadsvergadering van 21 april is het P.I.D. (Project Initiatie Document, oftewel startdocument) Sportvisie 2016 – 2020 behandeld.

De tekst van raadslid Désirée Meijsen in de eerste termijn luidde als volgt: “Sport, spel en bewegen zijn belangrijk om lichaam en geest gezond te houden, zowel voor jong als voor oud. Het is niet alleen gezond, het is ook gezellig. Fietsen, wandelen, alleen of met anderen samen, is belangrijk voor de lichamelijke en geestelijke conditie.

Meedoen aan breedtesport is dáárom zo belangrijk en zou voor iedereen toegankelijk moeten zijn. Ieder kind moet zich kunnen ontwikkelen en ontplooien zoals hij/zij dat wil. Niet iedereen is een toptalent en dat hoeft ook niet. Sport is een verbindende factor in onze maatschappij. Ongeacht je afkomst, kleur, geloof of opleiding, iedereen kan eraan meedoen. En voor degenen voor wie het financieel wat moeilijker ligt, is er het Jeugdsportfonds, zodat ieder kind lid van een sportclub kan zijn. Daar zijn wij als VVD blij mee.

Zoals gezegd, sport, spel en bewegen zijn zeer belangrijk voor de ontwikkeling. Zowel lichamelijk als geestelijk. Kinderen leren om te gaan met winnen én verlies en bouwen weerstand en zelfvertrouwen op. Het komt op samenwerken aan, samen een doel nastreven, waarbij het plezier voorop staat! Voor de ontwikkeling van kinderen zijn ook voldoende buitenspeelveldjes in de wijken nodig, zodat er altijd gespeeld en gesport kan worden. Ermelo heeft vele sportverenigingen, voor zowel breedtesport als topsport. Ermelo is zelfs genomineerd als Topsportgemeente van 2016, en daar mogen we als dorp trots op zijn. Amsterdam heeft de prijs gewonnen. En dat is óók heel mooi! Door sport is er verbinding, blijven mensen – jong en oud(er) – (langer) gezond, krijgen mensen zelfvertrouwen, zijn vrijwilligers maatschappelijk betrokken bij wat er in de samenleving gebeurt. Zonder deze belangrijke krachten zouden veel verenigingen niet kunnen bestaan.

Veel sportaccommodaties in Ermelo zijn in orde. Zwembad Calluna is aan renovatie/vernieuwing toe. Tevens zal er een nieuwe sportaccommodatie komen waar op topniveau diverse sporten beoefend kunnen worden. Zoals Sparta, met dansen, turnen en trampolinespringen. Hoe mooi is het dat de Nederlandse mannen als turnploeg naar de Olympische Spelen in Rio de Janeiro in Brazilië gaan dit jaar! Wat een boost zal dat weer geven aan vele kinderen om deze sport te gaan beoefenen. Hoe jonger men begint, hoe beter!

Voldoende gymlesuren op de basisschool zijn belangrijk, eventueel gecombineerd met zwemuren, gegeven door gediplomeerde vakdocenten. VVD Ermelo is voorstander van een zwem-/sportaccommodatie onder één dak, omdat dit op vele terreinen voordeel biedt.

Wat de VVD betreft richten we ons vooral op de kinderen en de ouderen, omdat deze leeftijdsgroepen het meest gebruik maken van sportfaciliteiten. Bij jongeren is er bovendien het risico van overgewicht. En voor ouderen is het gewoon héél belangrijk om op deze manier bezig te zijn en gezond te blijven. Daar vragen wij vooral aandacht voor. Daarom is het goed om overleg met ouderenbonden te hebben, om te praten over hoe we ouderen in beweging, en dus gezond, kunnen houden. En om te overleggen wat voor wensen ouderen hebben ten aanzien van een zwembad. Zeker nu Calluna aan vervanging toe is. Met een onderzoek naar de mogelijkheid van een recreatiebad kan de VVD Ermelo instemmen. Met de vergrijzing in Ermelo, die de komende 10 tot 20 jaar alleen maar méér wordt, is het belangrijk om de wensen van onze ouderen serieus te nemen. Zodat ouderen fit en vitaal en gezond blijven.

Wij zien uit naar het Sportcafé op 18 mei aanstaande waarin iedereen is uitgenodigd om mee te praten over de Sportvisie 2016 – 2020.

De VVD kan zich vinden in de P.I.D. Sportvisie 2016 – 2020.”

Désirée Meijsen

Fractievoorzitter VVD Ermelo