Succesvol eerste VVD Café

Calluna

Maandagavond werd in Café De Kletskop het eerste VVD Café gehouden. Thema van de avond was ‘een nieuwe sporthal’ voor Ermelo. Het werd een gezellige en interessante avond waarop politici en vertegenwoordigers van sportverenigingen inhoudelijk met elkaar in gesprek gingen.

Dat er iets moet gebeuren op het gebied van de Ermelose sporthallen staat eigenlijk wel vast. De Balverszaal heeft zijn langste tijd gehad en ook voor Calluna geldt dat die hal niet meer helemaal voldoet aan de eisen van deze tijd. De VVD had dit punt dan ook in het verkiezingsprogramma staan. Onze partij pleit al langer voor sloop van de Balverszaal en de bouw van een nieuw sportcomplex van drie sporthallen die moeten voldoen aan NOC*NSF-normen.

VVD-fractievoorzitter Hugo Weidema opende de avond

Edith Foppen en Jiska Wijnen, twee dames van Sparta die zich bezighouden met het locatiebeleid, wezen er tijdens het VVD Café nog maar eens op dat het honderdjarig jubileum van hun binnensportvereniging vorig jaar in Harderwijk gevierd moest worden omdat de hal in Ermelo niet voldeed. John Schneider, uitbater van sportcafé Calluna, viel de dames bij en vertelde dat de rolstoelbasketballers van DEVEDO, die eerder dit jaar landskampioen werden, hun kampioenswedstrijd ook elders moesten spelen omdat Calluna niet voldeed.

Succesvol eerste VVD Café

Dat er een nieuwe opzet nodig is voor Calluna lijkt wel duidelijk, maar wanneer zo’n nieuw complex er komt en hoe dat nieuwe complex er dan uit zal zien: dat is nog helemaal de vraag. Het huidige college heeft aangegeven voor 2016 een besluit te willen nemen over de concrete invulling van de sporthal.

Verschillende politici waaronder Leo van der Velden van de SGP, gaven aan niet in detail te willen gaan beslissen over de faciliteiten van een nieuw sportcomplex. Bart van der Knaap van BurgerBelangen Ermelo, die zich in het verleden ook al hard maakte voor een nieuwe Ermelose sporthal, wees op een sportraad die Ermelo ooit had. Is het een idee om weer zoiets in te stellen, zodat sportverenigingen gezamenlijk met een plan kunnen komen voor een nieuwe opzet voor Calluna?

Edith Foppen en Jiska Wijnen van Sparta gaven een presentatie

CDA-raadslid Erik van der Weide vroeg zich af waar het nieuwe complex eigenlijk aan moest voldoen en wat die NOC*NSF-normen waarover gesproken werd, precies inhielden. Edith Foppen legde uit dat dit vooral ging om het formaat van de hal. De trampolinespringers van Sparta presteren, letterlijk en figuurlijk, namelijk op zeer hoog niveau. Voor deze sporters is een hal met hoog plafond van belang.

Ook over de exploitatie van de hal werd gesproken. De verschillende politieke partijen leken het er over eens dat de sportverenigingen hierin een grote rol moeten spelen. Voor de dames van Sparta, die voor deze avond een mooie powerpoint hadden samengesteld over het hoe en waarom van een nieuwe sporthal, lijkt een belangrijke rol te zijn weggelegd. Als zij de krachten van de verschillende binnensportvereniging kunnen bundelen en met een goed plan komen voor ontwikkeling en exploitatie van het nieuw sportcomplex, dan lijkt de politiek wel bereid om daar serieus op in te gaan. Sparta is met tussen de 400 en 500 leden de grootste binnensportvereniging van Ermelo.

John Schneider van Sportcafé Calluna

John Schneider wees de politici er op dat een nieuwe sporthal niet alleen interessant is voor binnensportverenigingen. Ook scholen kunnen er gebruik van maken én een goede hal kan eventueel ingezet worden voor evenementen. Volgens Schneider is een moderne hal ook interessant omdat het sportaanbod in Ermelo dan op peil blijft en er zo ook voor jongeren in ons dorp voldoende te doen is.

Na de algemene discussie was de avond nog niet voorbij. Onder het genot van een drankje gingen de aanwezigen hierna informeel met elkaar in gesprek over het onderwerp van de avond.

Komend najaar organiseert de VVD opnieuw een politiek café rond een actueel onderwerp. Datum en onderwerp worden later bekendgemaakt