Gemeenteraadslid iets voor jou?

Gemeenteraadslid iets voor jou?

Maart 2018 worden weer gemeenteraadsverkiezingen gehouden. De VVD is daarom op zoek naar liberale vrouwen en mannen, die tijd en energie willen steken in het vertegenwoordigen van de inwoners van gemeente Ermelo voor de gemeenteraadsperiode 2018-2022. Voelt u zich aangesproken en bent u gemotiveerd de belangen van de inwoners in jouw gemeente te behartigen? Meld je dan aan!

Wanneer ben je liberaal denkend en voelend?

Liberalen delen een mens- en maatschappijvisie, gebaseerd op de kernwaarden:

1. Vrijheid

2. Verantwoordelijkheid

3. Verdraagzaamheid

4. Gelijkwaardigheid

5. Sociale rechtvaardigheid

Functieomschrijving

Als raadslid voor de VVD in de gemeente Ermelo ga je voor een vitale gemeente die liberaal beleid voert. Je bent een teamspeler en volksvertegenwoordiger die de belangen van inwoners en ondernemers in het gemeentelijk beleid centraal stelt.

Als raadslid geef je mede vorm aan de gemeente op het gebied van samenlevingsthema’s, ruimtelijke ordening en infrastructuur, bestuur en middelen. Je beseft dat de VVD een brede Volkspartij is die dicht bij mensen staat; anders gezegd de liberale Volkspartij voor alle inwoners. Als raadslid leg je dan ook actief en publiekelijk verantwoording af over het gemeentelijk functioneren en jou opvattingen daarover. Met je persoonlijke authenticiteit en inhoudelijke expertise draag je het liberale gedachtegoed actief uit en ben je in staat visie te vertalen naar de actuele politieke agenda.

Als raadslid heb je een antenne voor wat de inwoners belangrijk vinden. Je ziet het als jouw taak om met verschillende partijen zoals maatschappelijke organisaties, het lokale bedrijfsleven, de politiek en het gemeentebestuur zaken voor elkaar te krijgen.

Het werk van raadslid bestaat naast het bijwonen van de raadsvergaderingen en commissies hoofdzakelijk uit het actief leggen van contacten met burgers en maatschappelijke organisaties en het zich verdiepen in politieke en bestuurlijke vraagstukken op specifieke terreinen. Bestuurlijke transparantie vraagt daarbij om het frequent mondeling en schriftelijk communiceren van in te nemen en terugkoppelen van ingenomen politieke standpunten naar de VVD-leden (website) en het electoraat (media).

Profiel

Je bent een teamspeler en iemand met verantwoordelijkheidsgevoel. Je hebt een positief realistisch wereldbeeld waarin mensen gelijkwaardig zijn. Je staat midden in de samenleving tussen de mensen. Je bent integer, van onbesproken gedrag, respectvol naar anderen en sterk maatschappelijk betrokken, maar wel onafhankelijk.

Je bent nieuwsgierig, leergierig, kritisch, sociaal vaardig, open minded en communicatief sterk. Je kan relativeren, beschikt over een goed inlevingsvermogen, hebt gevoel voor politieke verhoudingen en bent in staat tot het sluiten van compromissen.

Je hebt gedegen kennis van en/of grote affiniteit met één of meerdere aspecten van het lokale bestuur. Je bent ondernemend, werkt doelgericht en beschikt over een relevant netwerk binnen de gemeente. Als je bestuurlijke ervaring hebt is dat een pre.

Je bent woonachtig in de gemeente, (wordt) VVD-lid en wil voldoende tijd investeren in het raadslidmaatschap en benodigde scholing om je rol in de fractie excellent te kunnen vervullen. Als gezicht van de VVD laat je zien dat het liberalisme voor iedereen opkomt die iets van zijn leven wil maken.

Wij bieden

Dé kans om je in te zetten voor een liberale gemeente. Het raadslidmaatschap is een functie waar een maandelijkse financiële vergoeding tegenover staat.

De ledenvergaderingen van Ermelo stellen najaar 2017 de kandidatenlijst voor de gemeenteraadsverkiezingen van 21 maart 2018 vast. Geïnteresseerden kunnen zich schriftelijk melden.

De VVD biedt in de periode tot aan de gemeenteraadsverkiezingen een aantal cursussen aan. Verder wordt aanbevolen zo snel mogelijk in de praktijk mee te draaien met de zittende VVD-fractie in de gemeenteraad door het deelnemen aan fractievergaderingen. Want kennis van de actuele politieke thema’s in de gemeente is voorwaarde voor een succesvolle campagne en start als volksvertegenwoordiger.

Meer informatie en aanmelding

Voor schriftelijke aanmelding en meer informatie kun je contact opnemen met de VVD Adviescommissie Kandidaatstelling Gemeenteraadsverkiezingen 2018 in Ermelo: Hans van Zetten, mail hvanzetten@icloud.com, mobiel 06-51067940.