Leerlingen Groevenbeek met VVD Ermelo naar politiek Den Haag

In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen organiseerde VVD Ermelo een wedstrijd waarbij leerlingen van Groevenbeek een bezoek aan de Tweede Kamer konden winnen. VVD-lid Rijk Hammer reisde onlangs met de vier winnaars naar het Binnenhof. Een verslag:

Bezoek Parlement met “prijswinnaars” Groevenbeek

De bibliotheek van het parlement - Foto: Rijk Hammer

De bibliotheek van het parlement – Foto: Rijk Hammer

Eindelijk ben ik dan met de Groevenbeekse “prijswinnaars” van de wedstrijd in het kader van de Gemeenteraadsverkiezingen, naar de Tweede Kamer getrokken. Door verkiezingen voor het Europese Parlement en vakanties kon dat niet eerder. Het gezelschap bestond uit drie VWO’ers en een Havist. Allemaal dit jaar het einddiploma gehaald. Allemaal met hoge cijfers voor geschiedenis. Met belangstelling dus voor politiek. Twee aanhangers van de VVD, een met twijfel tussen VVD en CU en een D’66-aanhanger.

Om het complex binnen te komen kregen wij een voorproefje van de gigantische beveiligingsmaatregelen die ons die dag nog te wachten stonden. We moesten ons bijna helemaal uitkleden. Ook op onze tocht door het complex werden we nog tientallen keren opgehouden door beveiligingspoortjes. Je zou verwachten dat binnen iedereen over zijn schouder zou kijken om op zijn hoede te blijven. Maar men was er blijkbaar aan gewend en liep ontspannen rond. Het viel op dat het personeel bij deze poortjes zeer voorkomend was. Vriendelijk en beleefd.

We werden ontvangen, in de Bolkesteinzaal, door Sjoerd Potters, woordvoerder van de VVD-fractie voor Sociale Zaken. Hij gaf ons onder andere een inzicht in het werk van een Kamerlid. Ook van dat werk achter de schermen, bij het onderhandelen voor een meerderheid voor zijn standpunt. Hij zat daar zelf op dat moment middenin, in zijn actie om mensen met een bijstandsuitkering eerst aan het solliciteren te zetten voordat ze met vakantie kunnen. Hij kon ons daar natuurlijk geen informatie over verstrekken, omdat daar de zaak te pikant voor was. Maar in de week na ons bezoek is dit inderdaad naar buiten gekomen.

We hadden geluk, dat minister Schippers juist haar wetsvoorstel verdedigde, dat in de linkse pers grootscheeps als de “beperking op de vrije artsenkeuze” onder de aandacht was gebracht. Schippers loodste het glansrijk door de Kamer. De SP en het CDA kregen bij hun nasputterende beschietingen geen voet aan de grond. De rondleiding door de Kamergebouwen was zeer interessant. Ook al omdat we op allerlei, van TV bekende, plaatsen kwamen. Plus de nodige BN’ers in de persoon van Kamerleden. De heer Van der Steeg was onze enthousiaste en kundige gids. We zijn op de vleugels van de verschillende fracties geweest en hebben even een blik kunnen werpen in de fractiekamer van de VVD. Nou ja. Kamer? Dat is een zaal tegenwoordig. Ook de oude Tweede Kamer hebben we bezocht. Al zei de jongelui dat niets. Ook niet de schilderijen van de oud-Kamervoorzitters, die daar hingen, waarbij Deetman en Van Thiel al geschiedenis waren. Namen uit een geschiedenisboekje.

De Groevenbekers en VVD-lid Rijk Hammer in de parlementsbibliotheek

De meeste indruk maakte de bibliotheek. Nadat we eerst Roemer met zijn bezoekers hadden verdreven konden we daar terecht. Het is de plaats waar alle Handelingen van de Tweede Kamervergaderingen vanaf 1814 worden bewaard, met letterlijk een gat voor de periode van de tweede wereldoorlog en vanaf de periode waar het digitale tijdperk is ingetreden. Dat is de enige plaats die de Duitsers in die oorlog ongemoeid hebben gelaten, omdat daar te veel informatie stond, die ze goed konden gebruiken. Een prachtige historische entourage, voor bijgaande foto’s, waar we (op de foto aan tafel) en passant nog even de wereldproblemen hebben opgelost.

De lange autoritten hebben we gebruikt elkaar(s moraal) wat beter te leren kennen. Hoe denken we over schuttingtaal, drugs, uit de kast komen enzovoort. Tijd voor de smartphone was er niet en dat was ook de bedoeling.

Eind van de middag heb ik de jongelui voldaan weer thuis afgeleverd.

~ Rijk Hammer