‘VVD is voorstander van een mondige burger’

Hans de Haan

In Het Kontakt van 26 september is een artikel te vinden over ‘het burgerinitiatief’. Aanleiding is het Pineldebat dat op 2 oktober in de Dialoog gehouden wordt. Thema van het debat is dit keer ‘alles is politiek’.

In het artikel in Het Kontakt komt onder meer de 66-jarige Peter Ouboter aan het woord die vindt dat de gemeente vaker aan ‘burgerbevraging’ moet doen. Hij zegt het jammer te vinden dat dit alleen rondom de aanpak van het centrum is gebeurd en stelt dat de toen ingestelde klankbordgroep veel heeft betekend. De communicatie tussen gemeente en burgers is volgens hem twee jaar later echter alweer behoorlijk verwaterd. Als het aan Ouboter ligt wordt de politiek meer gedwongen om naar de burger te luisteren.

Ook VVD-fractieleider Hans de Haan komt in het stuk aan het woord. Hij vindt dat er op een andere manier naar burgerparticipatie moet worden gekeken:

Concreet is het meedoen in de samenleving. Dat zijn burgers in de politiek. Maar dat zijn ook vrijwilligers bij een voetbalclub, een inloophuis, verenigingen en de kerk. Voor meedoen in de samenleving hoef je dus niet alleen naar de politiek te kijken. Een ieder heeft zijn eigen verantwoordelijkheid en moet ook het vertrouwen daarvoor krijgen. De VVD is voorstander van een mondige burger. Burgers moeten dan ook zeker gehoord worden bij politieke onderwerpen die hen direct aangaan. Dat wordt ook gedaan. Maar daarna moeten zij, die door de burgers zijn gekozen, het vertrouwen krijgen, ook beslissingen te nemen. Vervelende beslissingen horen daar soms ook bij.

Het Pineldebat vindt plaats op woensdag 2 oktober 2013 om 20:00 uur in de Dialoog

Tags: