Zo zien wij dat

Doelmatige en transparante besluitvorming met voldoende inspraak
Nog drie maanden en de raadsperiode 2018-2022 is voltooid verleden tijd. Goed om terug te blikken en te evalueren. Fractievoorzitter Herma trapt af.
Bij de start van deze raadsperiode in 2018 wilde de VVD Ermelo de burger meer betrekken bij de besluitvorming en de doelmatigheid van vergaderingen verhogen. Dit is in de huidige raadsperiode gerealiseerd door een andere vergadervorm in te voeren.
Wat ons namelijk opviel in de vroegere structuur van commissie- en gemeenteraadsvergaderingen was, dat er heel veel herhaald werd. In de toenmalige  raadscommissies spraken we over een onderwerp en de burger mocht 3 minuten inspreken, maar niet aanzitten. Vervolgens deden de raadsleden het hele verhaal in de raadsvergadering nog een keer uitputtend over. Tijdrovend en niet doelmatig. Dat kan anders en beter.
Anno nu komt een onderwerp eerst beeldvormend ter tafel. De inspreker mag zijn/ haar verhaal toelichten en de raadsleden vormen zich een beeld over het onderwerp. Daar is dan al heel wat werk aan vooraf gegaan: de stukken lezen, eventueel spreken met de ambtenaar die er mee bezig is en in de fractievergadering kennis en ideeën delen.
Na de beeldvormende ronde tafel volgt twee weken later de oordeelsvormende ronde tafel. Dan bespreken we het onderwerp inhoudelijk. Politieke standpunten worden uitgewisseld en wij beslissen of dit in de raad door kan als hamerstuk (dus besluitvormend), of dat er nog over gesproken moet worden middels een motie of een amendement. In de raadsvergadering liggen dan hamerstukken voor en ingediende moties of amendementen. Na doelgerichte discussie wordt er
gestemd en is de besluitvorming afgerond.
Eerst beeldvorming met inspraak van burgers, dan oordeelsvorming en vervolgens besluitvorming is transparant voor de burger en werkt effectief en efficiënt voor de raadsleden. In deze vergadervorm heeft de burger echt inspraak en invloed op de besluitvorming.
Zo zien wij dat
Herma van der Weide-van ’t Hof