300 bladzijden met amendementen en moties bestudeerd

300 bladzijden met amendementen en moties bestudeerd

300 bladzijden met amendementen en moties bestudeerd (Foto: Frank Meijsen)

Leden en bestuur van VVD Ermelo hebben zich maandagavond – in aanloop naar de Algemene Vergadering van Afgevaardigden van aankomende zaterdag – gebogen over de amendementen en moties die door VVD-afdelingen en Kamercentrales zijn ingediend op de landelijke plannen voor de nieuwe partijstructuur. Ruim 300 bladzijden met moties, amendementen en nota’s van wijzigingen moesten worden beschouwd.

Onder meer het voornemen van het hoofdbestuur om samengevoegde afdelingen uit minimaal 200 leden te laten bestaan, heeft in het land veel vragen opgeroepen. Het hoofdbestuur heeft daarop voorgesteld om dit aantal in het voorstel terug te brengen tot 120 leden.

Verder zijn er veel Afdelingen en Kamercentrales die vinden dat de uitvoer van de plannen moet worden uitgesteld. De nieuwe structuur al per 1 januari 2016 zou te kort dag zijn. Moties met het verzoek om uitstel van de besluitvoering zullen door onze afdeling gesteund worden. Implementatie in twee stappen lijkt wat VVD Ermelo betreft ook een redelijke optie.

Ook zijn er veel vragen over de omvang van de nieuwe regio’s. Zijn die opgeschaalde regio’s nog wel bestuurbaar? In de plannen gaat Zeeland bijvoorbeeld samen met Noord-Brabant en Limburg één regio vormen. Overijssel en Gelderland worden ook samengevoegd tot één regio. De vraag is ook of leden vanwege de grote spreiding regiovergaderingen nog wel willen bezoeken.

In een van onze amendementen verzochten wij om in het nieuwe reglement specifiek te vermelden dat het vaststellen van kandidatenlijst en verkiezingsprogramma uitsluitend kan gebeuren door gewone leden van de VVD die woonachtig zijn in de betreffende gemeente. Dit is inmiddels in een nota van wijziging verwerkt.

Voorzitter Hans van Zetten en raadslid Désirée Meijsen wonen de vergadering in Rotterdam zaterdag bij. De voorzitter is door onze ledenvergadering in oktober aangewezen als officiële afgevaardigde en zal namens de VVD Ermelo stemmen.