VVD laakt handelswijze demissionair College inzake Prins Hendriklaan

Prins Hendriklaan in Ermelo

Tijdens de gecombineerde commissievergadering van donderdag 3 april jongstleden heeft Hugo Weidema, namens de VVD-fractie, stevige vraagtekens geplaatst bij de recente handelswijze van het College inzake de Prins Hendriklaan.

Wat is er aan de hand? Een aantal weken geleden heeft het College, toen nog volledig missionair en met unanieme steun van alle wethouders – dus ook die van CDA, PE en CU – besloten om aanpassingen te maken aan de afsluitingen aan de Prins Hendriklaan. Met deze aanpassingen zouden enerzijds afspraken, gemaakt met een grote groep inwoners van de wijk Noord, recht worden gedaan terwijl tevens een verbinding tussen de spoorwegovergang Julianalaan en de Harderwijkerweg gemaakt zou worden. Voor beide punten heeft de VVD zich in het verleden ingezet en we waren dan ook blij dat het College dit besluit – eindelijk –nam. De plantenbak op de Prins Hendriklaan bij de Plas van Beek zou dan kunnen verdwijnen waardoor de genoemde verbinding, via de Maximalaan, tot stand kon komen. Over het besluit tot de uitvoering van deze aanpassingen werden de omwonenden van de Prins Hendriklaan, per brief, door het College geïnformeerd.

“Doet dit recht aan de met de inwoners van wijk Noord gemaakte afspraken omtrent de ontwikkeling van woningbouw op het terrein van Het Trefpunt?”

Echter en tot grote verbazing van de VVD-fractie, heeft het nu demissionaire College haar besluit van nog maar enige weken in de koelkast gezet door de werkzaamheden, die al waren gestart, stil te leggen. En waarom? Omdat met name het CDA de raadsverkiezingen heeft gewonnen en zij in hun verkiezingsprogramma hadden opgenomen dat de Prins Hendriklaan weer helemaal open moet. Maar rechtvaardigt dit het door een demissionair College stilleggen van werkzaamheden waartoe het missionaire College eerder had besloten? En doet dit recht aan de met de inwoners van wijk Noord gemaakte afspraken omtrent de ontwikkeling van woningbouw op het terrein van Het Trefpunt? De VVD-fractie vindt in ieder geval van niet (net als demissionair wethouder Esther Verhagen). Daarnaast vindt de VVD-fractie dat het optreden van de wethouders van CDA, PE en CU – die eerst volledig instemden met de te maken aanpassingen, maar die werkzaamheden nu weer laten stoppen – niet is uit te leggen aan de omwonenden. Die hebben dan ook een nieuwe brief van het College in hun brievenbus moeten vinden waarin nu te lezen valt dat de aanpassingen aan de afsluitingen bij de Prins Hendriklaan voorlopig toch maar niet worden uitgevoerd.

CDA, PE en CU zijn de partijen die nu onderhandelen over een nieuw College van Burgemeester en Wethouders. Voordat deze onderhandelingen zijn afgerond laten ze zich echter al van hun slechtste kant zien door de door hun zelf gemaakte afspraken op te schorten. Een, naar de mening van de VVD, vooral voor de omwonenden niet uit te leggen gedrag!